question 20点満点の試験の結果,点数のよい順にA君,B君,C君,D君でした。A君とB君の点数の和は32点,A君とC君の点数の差は8点,A君とD君の点数の和は29点でした。A君の点数は □ 点です。 As a result of the 20 full score tests, it was A, B, C, D in the order of the score. The sum of the score of A and B was 32, the difference between the score of A and C was 8, the sum of the score of A and D was 29. The score of A is □ point. ผลการทดสอบโดย 20 คะแนนเต็ม เป็น A, B, C, D ตามลำดับ ผลรวมคะแนน A และ B เท่ากับ 32 คะแนน ผลลบระหว่างคะแนน A และ C เท่ากับ 8 คะแนน ผลรวมคะแนน A และ D เท่ากับ 29 คะแนน A ได้ □ คะแนน
วิธีทำ a>b>c>d a+b=32 ...(1) a-c=8 ...(2) a+d=29 ...(3) if a=20 then b=12,c=12,d=9 (a>b=c>d) if a=19 then b=13,c=11,d=10 (a>b>c>d) ok □=19 คะแนน
question 23で割ると商と余りが同じになる整数で,一番大きい数は □ です。 The largest number when divided by 23, the quotient and remainder are the same is □. จำนวนมากที่สุดเมื่อหารด้วย 23 ผลหารและส่วนที่เหลือมีค่าเท่ากับคือ □
question 6%の食塩水300gに,水を □ g入れると,4%の食塩水になります。 When adding □ g of water in 300 g of 6% salt water, it becomes 4% salt water. เมื่อเพิ่ม □ กรัม ของน้ำใน 300 กรัมของน้ำเกลือ 6% จะกลายเป็นน้ำเกลือ 4%
question 4人の児童会委員の中から,議長1人,副議長1人を決めます。全部で □ 通りの決め方があります。 I will decide One chairman and one vice chairman will be chosen from four children's committee members. There are □ ways to choose. ประธานกรรมการคนหนึ่งและรองประธานกรรมการคนหนึ่งจะได้รับการคัดเลือกจากคณะกรรมการนักเรียน 4 คน จะมี □ วิธีในการเลือก
question 15%の食塩水200gから60gを取り出し,代わりに水160gを加えたので □ %の食塩水ができました。 When removing 60 g from 200 g of 15% salt water, and adding 160 g of water can be obtained □% salt water. เมื่อนำ 60 กรัมออกจาก 200 กรัมของน้ำเกลือ 15% และเพิ่ม 160 กรัมของน้ำจะได้น้ำเกลือ □ %
วิธีทำ 200-60=140 140x0.15=21 g (salt) 140+160=300 g (salt+water) 21÷300=0.07→7%
question 兄は毎分60m,弟は毎分50mの速さで歩きます。2人は同時にA地を出発し,1650m離れたB地へ向かいます。兄はB地に着いてすぐに同じ道をひき返したので,2人はA地から □ mの地点で出会います。 Elder brother walks at 60 meters per minute and younger brother walks at 50 meters per minute. The two will leave point A at the same time and head for point B located 1650 m away. Elder brother returned the same road as soon as he got to B, so the two meet at the point □ m from point A. พี่ชายเดิน 60 เมตรต่อนาทีและน้องชายเดิน 50 เมตรต่อนาที ทั้งสองจะออกจากจุด A ในเวลาเดียวกันและไปยังจุด B ซึ่งอยู่ห่างจากจุด A คือ 1650 เมตร พี่ชายกลับมาที่ถนนเดียวกันทันทีหลังจากไปถึงจุด B ดังนั้นทั้งสองคนมาพบกันที่จุด □ เมตร จากจุด A
วิธีทำ2 see picture (1650x2)/(60+50)=30 นาที 50x30=1500 เมตร
วิธีทำ3 if meeting point to B is a meter (1650-a)/50=(1650+a)/60 60(1650-a)=50(1650+a) 60x1650-60a=50x1650+50a 110a=60x1650-50x1650 a=(60x1650-50x1650)/110=150 1650-150=1500m
question 原価2640円の品物があります。原価2割5分の利益があるように定価をつけたところ,売れなかったので定価の1割引きで売りました。このとき,利益は □ 円です。 There are goods which buying cost is 2640 yen. When I make the price so that there is a profit of 25%, it had not been sold well, so I sold it at 10% discount price. At this time, the profit is □ yen. มีสินค้าบานที่มีราคาซื้อคือ 2640 เยน เมื่อฉันทำราคาเพื่อให้มีกำไร 25% ก็ไม่ได้ขายดี ดังนั้นฉันขายในราคาส่วนลด 10% ขณะนี้ กำไรเท่ากับ □ เยน
วิธีทำ ราคาขายโดยมีส่วนลด 10% 2640x1.25x0.9=2,970 กำไร 2970-2640=330 yen
question ある仕事を仕上げるのに,A君1人でやると30日,B君1人でやると20日かかります。この仕事をA君とB君が一緒にやると,□ 日かかります。 To finish a job, it takes 30 days to do it by A alone and it takes 20 days to do it by B alone. It will take □ days for A and B to do this work together. เมื่อต้องการจบการงานบานจะใช้เวลา 30 วันในการทำโดย A คนเดียว และใช้เวลา 20 วันในการทำโดย B คนเดียว ในสภาพนี้ จะใช้เวลา □ วันสำหรับ A และ B ในการทำงานด้วยกัน
วิธีทำ3 if the amount of work is W one day work for A and B will be A→(W/30) B→(W/20) A+B→(W/30)+(W/20) =(2W+3W)/60 =(5W)/60 =(W)/12 how many days for A and B doing work together W/(W/12)=12days
question A,B2地点間を自動車で往復します。行きの速さが毎時60km,帰りの速さが毎時 □ kmのとき,往復の平均の速さは,毎時48kmになります。 We will make a round trip between point A and point B by car. When the speed of going from A to B is 60 km/h and the speed of returning from B to A is □ km/h, the average round trip speed will be 48 km/h. เราจะเดินทางรอบระหว่างจุด A และจุด B โดยรถยนต์ เมื่อความเร็วในการเดินทางจาก A ถึง B คือ 60 กม. / ชม. และความเร็วในการกลับจาก B ถึง A คือ □ กม./ชม. ความเร็วในการเดินทางรอบโดยความเร็วเฉลี่ยจะเป็น 48 กม./ชม.
วิธีทำ ค.ร.น. ของ 60,48 คือ 240 ระยะทางจาก A ถึง B→ 240km เวลาใช้ในการเดินทางจาก A ถึง B 240/60=4 ชั่วโมง เวลาใช้ในการเดินทางกลับมา B-A 240/□ ชั่วโมง ความเร็วเฉลี่ยในการเดินทางไปกลับ A-B-A 480÷(4+240/□)=48 (4+240/□)=10 240/□=6 □=40 กม./ชม.
วิธีทำ3 distance from A to B is a km (a/60)+(a/□)=(2a/48) (1/60)+(1/□)=(2/48) (1/□)=(2/48)-(1/60) ค.ร.น. ของ 48,60 คือ 240 (240)x(1/□)=(240)x(2/48)-(240)x(1/60) (240/□)=(10)-(4) (240/□)=6 6□=240 □=40 km/hr
วิธีทำ4 A-B 240 km (LCM of 60 and 48) 240/60=4 (240x2)/48=10 240/x=10-4 6x=240 x=40 km/hr
question 整数のうちで,2または3の倍数を小さい数から順番に並べると,2,3,4,6,8,9,…… となります。このとき,100は2から数えて □ 番目の数です。 When ordering the multiples of 2 or 3 from the smallest number in the order, it becomes 2, 3, 4, 6, 8, 9, ....... At this time, 100 is the □ in order counted from 2. เมื่อสั่งซื้อทวีคูณจำนวน 2 หรือ 3 จากจำนวนน้อยไปหาจำนวนใหญ่จะกลายเป็น 2, 3, 4, 6, 8, 9, ....... ในเวลานี้ 100 เป็น จำนวนที่ □ จาก 2
วิธีทำ see picture 100/2=50 100/3=33...1 100/6=16...4 50+33-16=67→ที่ 67
question ある中学校の生徒492人が1人1票ずつ投票して,4人の生徒会役員を選ぶ選挙を行います。立候補者が6人いるとき,必ず当選するためには,最低 票とらなければなりません。 492 students from a junior high school will give one vote per a student to select four student council officers. When there are six candidates, □ votes at minimum must be obtained in order to pass the election. นักเรียน 492 คนจากโรงเรียนมัธยมต้นจะมีโอกาสของเลือกตั้ง นักเรียนจะให้ 1 คะแนนต่อนักเรียนเพื่อเลือกเจ้าหน้าที่นักเรียน 4 คน เมื่อมีผู้สมัคร 6 คน ต้องได้รับ □ คะแนนที่ต่ำสุดเพื่อผ่านการเลือกตั้ง
question ある商品は,定価の5%引きの金額に消費税5%を加えると,定価より5円安くなります。この商品の定価は □ 円です。 When a certain goods are sold by 5% discount price with 5% of consumption tax, the payment is lower than the selling price by 5 yen. The price of this product is □ yen. เมื่อขายสินค้าบานในราคาส่วนลด 5% กับภาษี 5% จำนวนของชำระเงินจะต่ำกว่าราคาขาย โดย 5 เยน ราคาขายของสินค้านี้คือ □ เยน
วิธีทำ □-(0.95)□(1.05)=5 (1-0.95x1.05)□=5 0.0025□=5 □=5÷0.0025 □=2000 yen check 2000-(0.95)x2000x(1.05)=5 ok
วิธีทำ2 ถ้าอัตราส่วนของราคาขายเป็น 1 ในราคาส่วนลด 5%→1-0.05=0.95 กับภาษี 5%→0.95x1.05=0.9975 1-0.9975=0.0025→5yen 5÷0.0025=2000 yen
วิธีทำ3 0.95x1.05=0.9975 1-0.9975=0.0025 5/0.0025=2000 yen
question 大きいケーキ5個と小さいケーキ4個を買ったら,代金はあわせて10570円でした。大きいケーキ2個の代金は,小さいケーキ3個の代金より410円高いそうです。大きいケーキ1個の値段は □ 円です。 When I bought 5 big cakes and 4 small cakes, the price was 10570 yen together. The price of 2 large cakes is 410 yen higher than the price of 3 small cakes. The price of one big cake is □ yen. เมื่อฉันซื้อเค้กขนาดใหญ่ 5 ชิ้นและเค้กขนาดเล็ก 4 ชิ้นราคารวมเป็น 10570 เยน ราคาของเค้กขนาดใหญ่ 2 ชิ้นสูงกว่าราคาของเค้กขนาดเล็ก 3 ชิ้นโดย 410 เยน ราคาของเค้กขนาดใหญ่ 1 ชิ้นคือ □ เยน
วิธีทำ b for price of big cake s for price of small cake 5b+4s=10570 ...(1) 2b-3s=410 ...(2) (1)x3 15b+12s=10570x3 ...(3) (2)x4 8b-12s=410x4 ...(4) (3)+(4) 23b=10570x3+410x4 b=(10570x3+410x4)/23=1450 yen
วิธีทำ2 5b+4s=10570 2b=3s+410 3s=(2b-410) s=(1/3)(2b-410) 5b+4(1/3)(2b-410)=10570 15b+4(2b-410)=10570x3 23b=10570x3+4x410 b=(10570x3+4x410)/23=1450 yen
question 3の倍数で,15で割ると商と余りが等しくなる最大の整数は □ です。 The largest integer which is a multiple of 3, and which quotient and remainder are the same when dividing by 15 is □. จำนวนเต็มบานที่ใหญ่สุดจะหารด้วย 3 ได้ เมื่อหารจำนวนเต็มนี้ด้วย 15 ผลหารและส่วนที่เหลือจะเท่ากัน จำนวนเต็มนี้ คือ □
question 原価の3割増しの定価をつけた品物を,定価の2割引きで売ったところ,30円の利益がありました。この品物の原価は □ 円です。 When selling some goods which has 30% of profit with 20% discounted price there is a profit of 30 yen. The buying cost of this goods is □ yen. เมื่อขายสินค้าบางที่มี 30% ของกำไร โดยส่วนลดราคา 20% ก็มีกำไร 30 เยน ราคาซื้อของสินค้านี้คือ □ เยน
question A,B,C3人のテストの平均点は63点でした。A,B2人の平均点が67点のとき,Cの得点は □ 点です。 The average score of the tests of A, B and C was 63 points. When the average point of A, B 2 persons is 67 points, the score of C is □ points. คะแนนเฉลี่ยของการทดสอบของ A, B และ C มีค่า 63 คะแนน เมื่อคะแนนเฉลี่ยของ A, B 2 คนเป็น 67 คะแนน คะแนนของ C คือ □ คะแนน
question グランドのまわりをA,B,Cの3人が同じ方向に一定の速さで何周か走ったところ,AはBに4分ごとに,Cに3分ごとにそれぞれ追いこされました。このとき,BはCに □ 分ごとに追いこされたことになります。 Three people A, B, C ran around the ground for a few rounds in the same direction at a constant speed respectively. A was passed by B for every 4 minutes and A was passed by C for every 3 minutes respectively. At this time, B has been passed by C for every □ minutes. สามคน A, B, C วิ่งไปรอบ ๆ สนามกีฬาในทิศทางเดียวกันโดยความเร็วคงที่ตามลำดับ A ถูกผ่าน โดย B ในเวลาทุกๆ 4 นาที และ A ถูกผ่าน โดย C ในเวลาทุกๆ 3 นาที ในเวลานี้ B จะถูกผ่าน โดย C ในเวลาทุกๆ □ นาที
วิธีทำ2 A และ B อยู่ในตำแหน่งเดียวกันในเวลาทุกๆ 4 นาที A และ C อยู่ในตำแหน่งเดียวกันในเวลาทุกๆ 3 นาที ค.ร.น. ของ 4,3 คือ 12 B และ C อยู่ในตำแหน่งเดียวกันในเวลาทุกๆ 12 นาที B จะถูกผ่าน โดย C ในเวลาทุกๆ 12 นาที
question 兄と弟の所持金の比は9:4でしたが,2人で同じ金額を出し合いサッカーボールを買ったので,所持金の比が3:1になりました。はじめの兄の所持金はサッカーボールの値段の □ 倍です。 The ratio of the money with elder brother and younger brother was 9:4. Since the two bought a soccer ball by paying the same amount, the ratio of money was changed to 3:1. At the beginning, the elder brother has money which is □ times of the price of the soccer ball. อัตราส่วนของเงินกับพี่ชายและน้องชายคือ 9:4 เนื่องจากทั้งสองได้ซื้อลูกฟุตบอลโดยจ่ายเงินจำนวนเดียวกัน อัตราส่วนของเงินจึงเปลี่ยนเป็น 3:1 ในตอนแรก พี่ชายมีเงินเป็นจำนวน □ เท่า ของราคาของลูกฟุตบอล
question ○3個を△1個に書きかえ,△3個を×1個に書きかえるとします。たとえば○○○○○○○○は△△○○となります。このとき○43個を○と△と×でできるだけ少なく使って表したとき,○と△と×は全部で □ 個になります。 Suppose you replace 3 pieces of ○ with 1 piece of △. For example, ○○○○○○○○ will be changed into △△○○. In thim manner, when 43 pieces of ○ have to be changed into the appearance using, ○, △ and × as little pieces as possible, Sum of numbers of ○, △ and × will be □ pieces. สมมติว่าคุณแทนที่ 3 ชิ้นของ ○ ด้วย 1 ชิ้นของ △ ตัวอย่างเช่น ○○○○○○○○ จะเปลี่ยนเป็น △△○○ ในลักษณะที่เป็นไปได้อย่างนี้ เมื่อ 43 ชิ้นของ ○ ต้องเปลี่ยนเป็นรูปลักษณ์โดยใช้ ○, △ และ × เป็นชิ้นเล็กที่สุดเป็นไปได้ จำนวนรวมของ ○, △ และ × จะเป็น □ ชิ้น
question 時速80kmと時速60kmで走る同じ長さの列車があります。この列車がそれぞれ反対の向きに走ると,すれ違うのに18秒かかります。この列車が同じ向きに走ったとき,速いほうの列車が遅いほうの列車を追いぬくのに □ 秒かかります。 There are trains of the same length running at speed of 80 km / h and 60 km / h. If these trains runs in the opposite direction, it takes 18 seconds to pass through each other. If these trains are running in the same direction, it will take □ seconds for faster train passes through slower train. มีรถไฟมีความยาวเท่ากันที่วิ่งด้วยความเร็ว 80 กม. / ชม. และ 60 กม. / ชม. ถ้ารถไฟเหล่านี้วิ่งไปในทิศทางตรงกันข้าม จะใช้เวลา 18 วินาทีในการผ่านกันและกัน ถ้ารถไฟเหล่านี้วิ่งไปในทิศทางเดียวกัน จะใช้เวลา □ วินาที สำหรับรถไฟที่เร็วกว่าจะวิ่งผ่านรถไฟที่ช้ากว่า
question あるお店でリンゴとみかんとなしを売っています。リンゴとみかんを1個ずつ買うと210円で,みかんとなしを1個ずつ買うと190円で,リンゴとなしを1個ずつ買うと250円です。みかん1個の値段は □ 円です。 A shop sells apples, oranges and pears. Buying an apple and an orange one costs 210 yen, buying an orange and a pear costs 190 yen, buying an apple and a pear costs 250 yen. The price of an orange is □ yen. ร้านขายแอปเปิ้ล ส้ม และ ลูกแพร์ เมื่อซื้อแอปเปิ้ลและส้มอย่างละ 1 ลูก จะมีราคา 210 เยน เมื่อซื้อส้มและลูกแพร์อย่างละ 1 ลูก จะมีราคา 190 เยน เมื่อซื้อแอปเปิ้ลและลูกแพร์อย่างละ 1 ลูก จะมีราคา 250 เยน ราคาของส้ม ลูกละ □ เยน
question 0,2,3,4,5の5枚のカードから3枚を取り出して,3けたの整数をつくります。つくられた整数の中で,一番小さい整数からかぞえて17番目に小さい数は □ です。 Take 3 cards out of 5 cards of 0, 2, 3, 4, 5 and make 3 digits integer . Among the created integers, the 17th smallest number starting from the smallest integer is the □. ใช้ไพ่ 3 ใบจาก 5 ใบเป็น 0, 2, 3, 4, 5 และทำ 3 หลักจำนวนเต็ม ในจำนวนเต็มที่สร้างขึ้น หมายเลขน้อยที่ 17 จากจำนวนเต็มน้อยที่สุดคือ □
Pandemic deaths near 4 million worldwide amid delta variant surge
The pace of new cases has dropped globally as vaccines reach more people, but the coronavirus continues to claim lives in hot spots on nearly every continent, according to data compiled by Johns Hopkins University. In the United States, more than 605,000 people have died of covid-19, the disease caused by the virus.
question ある容器に8%の食塩水が300g入っています。この食塩水に6%の食塩水を200g入れると,□ %の食塩水になります。 There is 300 g of 8% salt water in a certain container. When 200 g of 6% salt water is put in this salt water, it becomes □% salt water. มี 300 กรัมของน้ำเกลือ 8% ในภาชนะ เมื่อใส่ 200 กรัมของน้ำเกลือ 6% จะกลายเป็น น้ำเกลือ □%
question たて10cm,横20cm,高さ30cmの直方体があります。たてと横を20%ずつ,高さを10%増やした直方体の体積は,もとの直方体の体積の □ %増しになります。 There are rectangular parallelepipeds of 10 cm in length, 20 cm in width and 30 cm in height. The volume of a rectangular parallelepiped with 1.2 times of length and width and 1.1 times of height will be increased by □% of the volume of the original rectangular parallelepiped. มีกล่องสี่เหลี่ยมผืนผ้าที่มีกว้าง 10 ซม. ยาว 20 ซม. และสูง 30 ซม. ปริมาตรของกล่องสี่เหลี่ยมผืนผ้าที่มีความกว้างกับยาวเพิ่มขึ้น 20% และความสูงเพิ่มขึ้น 10% กล่องสี่เหลี่ยมผืนผ้าที่เพิ่มขึ้นจะเพิ่มขึ้นปริมาตร □% ของปริมาตรของกล่องสี่เหลี่ยมผืนผ้าตอนต้น
question 15で割っても12で割っても3余る数のうち最も小さい数は,9で割ると割り切れて商は □ です。 The smallest number, even if dividing by 15 or by 12, the remainder is 3. This number is divisible by 9 and the quotient is □. ตัวเลขที่เล็กที่สุดที่แม้ว่าจะหารด้วย 15 หรือ 12 จะมีส่วนเหลือคือ 3 ตัวเลขนี้หารด้วย 9 ได้และผลหารคือ □
question 100mを15秒で走る選手の速さは,時速 □ kmです。 The speed of a runner who runs 100 m in 15 seconds is □ km / hour. ความเร็วของนักวิ่งที่วิ่ง 100 ม. ในเวลา 15 วินาทีคือ □ กม. / ชม.
question ある商品に仕入れ値の20%増しの定価をつけました。しかし,売れなかったので定価の15%引きで売ったところ120円の利益が出ました。この商品の仕入れ値は □ 円です。 I made a fixed selling price with 20% of profit to a certain purchased item. However, because I did not sell, I sold it by 15% discount of the list price, and got the profit of 120 yen. The purchase price of this item is □ yen. ฉันทำราคาขายของสิ่งของบานโดยมีกำไร 20% ของที่ซื้อมา เนื่องจากฉันไม่ได้ขาย ฉันขายได้โดยลดราคา 15% ของราคาขาย และมีกำไร 120 เยน ราคาซื้อของสิ่งของนี้คือ □ เยน
วิธีทำ □x1.2x0.85-□=120 □x0.02=120 □=120÷0.02=6000 yen check 6000x1.2x0.85-6000=120 yen ok
question トランプのA(エース)4枚を1列に並べるとき,赤がとなり同士になる並べ方は全部で □ 通りあります。 When arranging four A's (Ace) cards of card games in one row, There are □ ways in all to arrange the red cards to become next to each other. เมื่อจัดการ์ดเกมไพ่ทั้งสี่ใบ (A's) เป็นแถวเดียว มี □ วิธีในการจัดบัตรสีแดงให้กลายเป็นที่อยู่ติดกัน
วิธีทำ Heart ♥ red Diamond ♦ red Club ♧ black Spade ♤ black (♥♦),♧,♤→3x2x1=6 วิธี (♦♥),♧,♤→3x2x1=6 วิธี รวม→12 วิธี
question 1個200円のなしと1個300円のりんごを何個かずつ買ったところ,合計6000円でした。りんごの個数はなしの個数より多く,なしの個数の2倍より少ないとき,なしの個数は □ 個です。 I purchased pears of 200 yen per piece and apples of 300 yen per piece, totaling 6000 yen. When the number of apples is more than the number of pears and less than twice the number of pears, the number of pears is □ pieces. ฉันซื้อลูกแพร์ 200 เยนต่อผล และแอปเปิ้ล 300 เยนต่อผล ใช้เงินรวมเป็นเงิน 6000 เยน เมื่อจำนวนแอปเปิ้ลมากกว่าจำนวนลูกแพร์ และน้อยกว่าสองเท่าของจำนวนลูกแพร์ จำนวนลูกแพร์เป็น □ ผล